شنبه، دی ۱۷، ۱۳۸۴


حقیقت چیست؟
.به حقیقت فقط می توان نزدیک شد



هر کس می تواند فورا این آزمایش را انجام دهد: ابتدا خوب به انسان و یا درختی نگاه کند، سپس چشم هایش را ببندد و دقیقا تصور کند که پس از باز کردن چشمهایش چه چیزی خواهد دید،بعد چشم هایش را بگشاید.
او خواهد دید که حقیقت اندکی با تصورات او متفاوت است.
این یعنی ابطال و نفی.
بنابراین، ما نه تنها دائما انتظارتی داریم، بلکه مرتبا با این واقعیت رو برو می شویم که این انتظارات در تطابق با حقیقت نیستند.
یعنی انتظارات ما برآورده نمی شوند.
این موضوع اهمیت زیادی دارد، زیرا این احساس را به ما می دهد که در واقعیت، در دنیایی واقعی، زندگی می کنیم.
یعنی همه چیز آنگونه که ما انتظار داریم یا تصور می کنیم نیست.
امری که فلسفه ی ایده آلیستی به آن معتقد است.
ایده های ما توسط واقعیت اصلاح می شوند و این اصلاح مکرر حتی ساده ترین ادراکاتمان به ما خواهد فهماند که ما در دنیایی واقعی به سر می بیریم، دنیایی که وابسته ی ایده ها و انتظارات ما نیست.


کارل پوپر

۲۷ نظر:

ناشناس گفت...

با اسن نظرتان كاملا موافقم .. دنياي واقعي ربطي به ايده هاي ا ندارد .. او مسيرش را مي پيمايد .
پونه

ناشناس گفت...

سلام خانم کیانی ..........مطلب زیبایی بود همیشه وبلاگ شما حس خوبی به من می دهد ...نمی دانم شما مرا یاد کسی می اندازید که نمی دانم کیست....کتابتان را هم که برای من نفرستادید......خب............

ناشناس گفت...

سلام خانم کیانی .متن خوبی بود .از خدت بیشتر بزن .اگه تونستی سری بزن .با عشق

ناشناس گفت...

salam.adiban be rooz ast va montazere asare shoma. rasty shoma kharej az keshvaryd ? baraye vijhenameye adiban mikhaham?

ناشناس گفت...

www.adiban.com

ناشناس گفت...

سلام خانمي كياني گرامي
آدرس ميلتان را مي خواستم، چرا كه حرف هايي درباره ي شعرهاي تان و شعرهاي ام داشتم.
با مهر و احترام

ناشناس گفت...

سلام بر خانم کیانی . از مطلب خوبتان استفاده کردم . مطلب قبلی وب خودم را به یکی از کارهایتان اختصاص داده بودم و در صفحه ی جدید هم گزارش بزرگداشت آتشی را کار کرده ام . بد نیست به ما سری بزنی

ناشناس گفت...

با عشق و ارادت ....با پسامدرنیسم و نظریه ی تطبیقی غزل بینامتنی به روز هستم ...
با عشق و ارادتی دیگر
مانی

Infdle گفت...

سلام مهربان
انچه گفتی کردم و با تمام وجود حس کردم که اری واقعا من همونم همون ایده الیست
این را بیشتر درک میکنم که چرا روی اورده ام به این دنیای مجازی
ان دنیای واقعی شاید هرگز نتواند پاسخگوی خواسته های من باشد
چگونه میتوانم رئال باشم بادیدن اینهمه درد ایا واقعا میتوان چشمها را بست یا باید خودمان را گول بزنیم وبه دنیای مخیله پا بگذاریم
در این بین معلق مانده ام

باز هم ممنون از همه امیدی که برای نوشتن در روحم کاشتید
همچنان منتظر ان اثرتان هستم
سربلند باشید و سرفراز

ناشناس گفت...

قطعه ی هشت جامع مکاشفات... به سوی ضد شعر

Infdle گفت...

sllam again

yadam raft dar mored rang weblog begam

az bas khodan shaba webgardi mikonam nemidonestam keh roz ghabel khondan nist
ya beh sakhty khondeh misheh

avaz kardanesh yeh meghdar moshkeleh chon ba on axe hamkhony dareh

say mikonam ta chand vaght digeh yeh fekry bokonam

in matlab kheyly jaleb bod

shad bashid

ناشناس گفت...

سلام خانم كياني.خواندم.مطلب جالبي بود .پاينده باشيد ....راستي آدرس وبلاگ من عوض شده.تا بعد...

ناشناس گفت...

Thanks for all the good time...

ناشناس گفت...

Azare aziz salam. adress e email etaan raa nadaashtam khaastam ham tashakor konam va ham iek masaleie koochak raa tozih bedaham ke maghdoor nashod.
baaz ham mamnoon.
az didanetaan kheili khoshhaal shodam
Soroush (Saoshiant)

ناشناس گفت...

با یک مصاحبه و ده ترجمه و سه شعر به روزم. سری به زن اید ؟

ناشناس گفت...

salam ....webloge jalebi darid ba matalebe khoob ...tarafe kolbeye cheshmaye manam bia

ناشناس گفت...

سلام! من به روزم و منتظر نقد و نظر شما

تاجر اينترنتي گفت...

omidvaram harja ke hasti khoob bashi

ناشناس گفت...

مطلب جالبي بود/ مرسي/

ناشناس گفت...

سلام. چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند. به روزم.

ناشناس گفت...

به روزم با غزلی تازه و منتظر حضورت..یا علی

ناشناس گفت...

درود...خانه تان مثل همیشه خواندنی ست.

ناشناس گفت...

مهربانم منتظر آپديت هاي خوب شما هستم ... پونه . www.irvani.com

ناشناس گفت...

سلام
خیلی جالب بود. اتفاقاً من هم راجع به حقیقت چیزی نوشتم. اگر دلتون خواست در موردش نظر بدهید. با تشکر

ناشناس گفت...

سلام دوست عزیز. ممنون از کامنت زیبایتان. من خیلی وقتها توانائی ِ دیدن زیبائی ها را از دست می دهم. دیگران هم احتمالن. امروز یک سی دی از خوزه فیلیچیانو برداشتم و حالا دارم گوش می دهم. 7 سالی می شد گوشش نکرده بودم و چقدر قشنگ است. 7 سال طول کشید تا دوباره زیبائی اش را کشف کنم.

ناشناس گفت...

az gofteh haaye naqz hazz mikonam.
با اتود ۲۱ به روزم. نقد شعر به روز شد:http://naqdesher.persianblog.com

ناشناس گفت...

یعنی واقعن می شود به حقیقت نزدیک شد؟در این دنیایی که به هیچ چیز ما وابسته نیست