یکشنبه، تیر ۰۸، ۱۳۹۹





#پساکرونا

بعد از کرونا خیابان ها تمیز و درختان سبز و یقینا هوایی پاک‌تر از گذشته خواهیم داشت . اما آنچه که مطمئنا شاهد آن خواهیم بود، نتیجه ی تجربه‌های منحصر بفرد تک تک ما در مدت قرنطینه‌ست و بازتاب آن در رفتارمان .
 کرونا برای مردم دنیا جغرافیایی مشترک ساخت اما طبیعتا بعد از این دوره ی پر‌مشقت ، تجربه‌های شخصی و طبیعتا زیست متفاوت مردم بر این دنیای مشترک تاثیر یکسانی نخواهد داشت. 
 کرونا ویروس، چون در این دوره سقف خالی از رویای ذهن‌مان را درگیر محیط کسالت بار زندگی  کرده بنابراین فکر می‌کنم پس از کرونا ابتدا رویکردی بیمارگونه به عادت‌های روزمره مثل خوردن ،خوابیدن ، ورزش کردن و...خواهیم داشت و دلیلش هم واضح است.
 بعد مهم ترین موضوع "زمان " خواهد بود حقیقتی ارزشمند که به دلیل غالبٱ بیهوده گذراندن آن، دیگر فاقد آن ارزش طلایی‌ست و احتمالا جای خود را به حرکت کُند دقایق و ساعت‌های کندتر  خواهد داد.
اتفاقی که موجب این انفعال شده و می شود دقیقا به دلیل بی‌انگیزه شدن اکثر ما مردم در دوران قرنطینه است که در نتیجه‌ی نامعلوم بودن وضعیت آینده دچارش شده‌ایم.
تلاش‌هایی که تا حالا برای مقابله با این بحران و بی انگیزه شدن انجام داده‌ایم مثل نوشتن ، نقاشی کردن ورزش و یا هر کار هنری.... ما را تنها از پل‌های کوچکی عبور داده تا به هر شکلی زنده ماندن‌مان را حفظ کند و در واقع این تلاش برای شکل دادن به وضعیتی‌ست که در آن قرار داریم تا موقعیت خود را توسط  آگاهی برتر ، پیدا کنیم و چه بسا گاها ناامید هم شده‌ایم.
بعد از این دوره ی ناخواسته که هیچ نقشی در ایجادش نداشتیم ،جهانی را تجربه خواهیم کرد که نسبت به گذشته به مراتب  جهانی تازه‌تر خواهد بود. و تازه بودنش دقیقا بدلیل ناشناخته بودن است و نه به معنی بهتر بودن آن .
 تردد تدریجی این روزها که برای خرید مایحتاج داریم به هیچ روی تمام آنچه را که قرار است در پایان دوره ی کرونا تجربه کنیم را نشان نمی‌دهد.
زیرا حافظه جمعی بدلیل فشار مضاعف ِ تکرار روزمره‌گی تنها قادر است افقِ محدودی از اطلاعات روزانه را رصد کند و متاسفانه توان حرکت به سمت آگاهی جمعی را ندارد.
با این همه ...به امید روزهای بهترِ پس از کرونا

#آذر_کیانی
#جهانی_تازه_تر_و_نه_به_معنی_بهتر
#رصد_محدود_اطلاعات_روزانه
فیس بوک
تلگرام
اینستاگرام






هیچ نظری موجود نیست: