شنبه، مهر ۲۳، ۱۳۸۴



ده دقیقه می شه که دستم زیر چانه ام خشک شده و نمی دانم برای این پُست چی بنویسم. از نگاه به سقف و پیش و پیف های روشنفکرانه که گاهی از دهانم خارج می شود هم کاری ساخته نیست....چی بنویسم؟...

تقریبا یک هفته پیش بود که به دیدن نمایشگاه عکس های مهران مهاجر(عکاس)، رفتم.

هیشه کارهای ایشان را دنبال می کردم، اینبار هم رفتم و دیدم.

مثل همیشه در ابتدای امر تصویر ذهنی فوق العاده قوی عکاس که در بک گراند عکس ها برای برقراری ارتباط با آگاهی مخاطب کمین کرده بود، هجوم آورد و بنده هم طبعا برای فرار از هرگونه مفهومی که منظور نظر ایشان بود
عصای سفید فوکو را تا کردم و زیر بغل زدم و گذاشتم که عکس ها خود، حرفشان را بزنند.

راستش فقط ما آدم ها نیستیم که اگر احساس آزادی نکنیم دادمان به آسمان می رسد.
در این عکس ها کتاب هم در چنین وضعیتی قرار داشت.
...باور کنید خیلی از این عکس ها شبیه ما آدم ها هستند...بسته شده، غبار گرفته، شیرازه ی مخدوش و

...ای کاش خوانده می شدیم..کتاب ها گفتند و من هم

مسخ شدگی آدم های خوانده نشده مثل قفسه های کتاب عکس های مهران مهاجر تا خطای چشم و آجرچینی و سنگ شدگی پیش می رود.

ای کاش خوانده بشویم.
در خوانش کتاب، با کتاب در یک جاده ی دو طرفه قرار می گیریم.
در رابطه با آدم ها هم همین طور.
نه...ما هرگز نمی خواهیم نهایتا کتاب مچاله شده ای باشیم که در کنار استامبلی مستعمل ساختمانی پیدایمان کنند.
و اینکه آزادی، نهایت تلاش بشریت است از قید خوانده نشدن.

۱۹ نظر:

ناشناس گفت...

سلام بر خانم کیانی عزیز. من هم رفتم این نمایشگاه را دیدم بعد از خواندن این مطلب تازه متوجه شدم که ظرفیت نگاه انسانها چقدر متفاوت است. متشکرم خانمی سیما .

ناشناس گفت...

فریاد خاموش کتاب هایی که هستی شان به دور نابودی چرخ می زند، فضای نمایشگاه را پر می کند...آرام و تلخ

ناشناس گفت...

سلام. من مهاجر را با ترجمه های خوبش از متون فلسفی و زبان شناسی و کتاب به سوی زبان شناسی شعر می شناسم. طبعا عکس های عکاسی که چنین درگیرزبان نشانه است به سادگی از تاریکخانه ی وجود نگذشته اند

ناشناس گفت...

سلام
خواندن همیشه به معنی درک کردن نیست. گاهی کتابی را می خوانیم اما درکش نمی کنیم و داد کتاب در نمی آید. اما امان از روزی که درکمان نکنند.
تلاش انسان برای درک شدن است نه خوانده شدن!!

ناشناس گفت...

آذر نازنین از دید من راز پنگوئن به آسونی قابل درک نیست.. اونچه که الان فکر می کنم اینه که پنگوئن ذهن کوچیکی داره و این باعث میشه که کمتر فکر کنه و سرگرم خودش باشه.. و این یعنی اینکه بیشتر گوش میده. و فکر می کنم اونچه که پنگوئن بهش گوش میده همون صداییه که در درون ما هم هست اگر بتونیم ذهنمون رو آروم کنیم و بهش گوش بدیم.. و حال اینکه ما اگر دقیق گوش بدیم خیلی بیشتر از پنگوئن میشنویم و درک می کنیم. :*

ناشناس گفت...

سلام٬ با يه شعر تلخ بروزم و منتظر حضورتون... چشم براه هستم...برقرار باشيد و زنده.

ناشناس گفت...

سلام. خوبی نازنین ؟ با شعر تازه ای به روزم و منتظرت

ناشناس گفت...

سلام !کارهاتون زیبا هستند لذت بردم!من هم به روزم

ناشناس گفت...

SHAYAD YEK ROOZ... /

ناشناس گفت...

سلام دوست عزیز. از لطفتنون خیلی ممنونم و از آشنایی با وبلاگتون که خواننده اش خواهم بود، خوشحال.پاینده باشید.

ناشناس گفت...

سلام. به من هم سر بزنید. daret.blogfa.com منتظرم.

ناشناس گفت...

آذركياني عزیز سلام.....دنيا روي سبيل هاي ما مي چرخد
آب مي خورد
فكرمي كند كمال الملك تزريق كند داوينچي مي شود
{نه !!
آذر جان....... كسي كه سيگارتيرمي گذارد گوشه لبش/ بسوزد دلش
به خيابان انقلاب وصل نمي شود....به دیداری دوبار امید هست

ناشناس گفت...

سلام آذر خانم لذت بردم . اگه فرصت کردی به ما سر بزن خوشحال میشم

ناشناس گفت...

سلام . ممنون از این که سر زدی و حرف گفتی . ببخش که دیرجواب دادم . با عکس هایی که از مهاجر دیده ام خیلی حال کرده ام .... من عکس را دوست تر دارم هنوز.فقط نمی دونستم که ایشان همون مهاجر مترجمه...اگه این باشه که دیگه...... سر می زنم باز . خوب باش و به روز.

ناشناس گفت...

Azar e naazanin. ho'l o hush e zamaani comment e shomaa man be fekr e shomaa oftaadam. raasti che saadeh zamaan beyn e ensaanhaa darreh ijaad mikonad. Az tasvir e shomaa dar baareh e aks haaye mohaajer ham baa subtext e qavi hazz kardam. shaadi e shahr dar gozashteh o aayandeh gir kardeh..

ناشناس گفت...

hey folani !
shayad zendegi hamin bashad !

ناشناس گفت...

سلام بر شما!شعرا از زیر سنگ هم شده یه حرفی برا گفتن ÷پیدا می کنند!شاد باشی!من به روزم

ناشناس گفت...

please check your previous weblog .
F N from ghatran . azarestan

ناشناس گفت...

salam
sherhaye shoma besiar ziba bood
vaghan lezat bordam.
khanoom kiani ya ame azar man kian hastam kian kiani ... akhe chera ame donya vaghan arzeshe ino nadare akhe ta key mikhay az ma door bashi man kheyli doost daram shomaro bebinam vaghan delam tang shode . man vaghan tajob mikonam shoma ke shaer hastin chetor mitoonin az khanevadatoon del bekanin bekhoda in donya arzesh nadare .. be amoo farshad va afrooz jab ke delam barash kheyli tang shode salam garme mano ke be garmie jame atashe zartoshte beresoonin . be omide didare dobare. Email:bimz_studio65@yahoo.com
..........((ya hagh))...........